Skip to content
Планиране на логопедични занимания в домашна среда
Цел: Подпомагане на детето при развиване на говорни и езикови умения чрез игри и занимания в домашна обстановка. Етапи и дейности:
1. Подготовка и планиране:
– Продължителност: 1 сесия (30 минути)
– Цел: Определяне на необходимите материали и създаване на подходяща среда.
– Дейности:
– Подготовка на материали като карти с картинки, книжки, играчки, музикални инструменти и др.
– Създаване на уютен и тих кът за занимания.
– Обсъждане на целите и плановете със семейството.
2. Развиване на фонологични умения
– Продължителност: 3-4 сесии (15-20 минути всяка)
– Цел: Да се подобрят способностите на детето за разпознаване и произнасяне на звукове.
– Дейности:
– Игра със звуци: Създаване на звуци с устата (например, имитиране на животни или предмети).
– Римуване: Рецитиране на римувани стихчета и песнички.
– Игра с карти: Покажи картинка и детето трябва да назове звука, с който започва думата.
3. Развиване на рецептивни умения
– Продължителност: 3-4 сесии (15-20 минути всяка)
– Цел: Да се укрепят разбирането и разпознаването на думи и прости изрази.
– Дейности:
– Четене на книжки: Четене на кратки истории и обсъждане на съдържанието.
– Игри с команди: Даване на прости инструкции, които детето трябва да изпълни (напр. „Донеси ми топката“).
– Карти с картинки: Показване на картини и задаване на въпроси, свързани с тях.
4. Развиване на експресивни умения
– Продължителност: 3-4 сесии (15-20 минути всяка)
– Цел: Да се насърчи използването на думи и кратки изречения.
– Дейности:
– Разказване на истории: Създаване на истории по картинки или играчки.
– Назоваване на предмети: В ежедневието, назовавайте предметите, с които детето се сблъсква, и го насърчавайте да прави същото.
– Игра с ролеви игри: Играйте с кукли или играчки и създавайте диалози.
5. Социални умения и комуникация
– Продължителност: 2-3 сесии (15-20 минути всяка)
– Цел: Да се подобрят социалните и комуникационните умения на детето.
– Дейности:
– Игра с приятели или семейство: Организирайте игри, където детето трябва да взаимодейства с други хора.
– Комуникационни игри: Игри, които насърчават детето да задава въпроси и да отговаря на тях (напр. „20 въпроса“).
6. Заключително оценяване и обратна връзка
– Продължителност: 1 сесия (30 минути)
– Цел: Да се оцени напредъкът на детето и да се предостави обратна връзка.
– Дейности:
– Обсъждане на напредъка със семейството.
– Наблюдение на свободната игра и спонтанната реч на детето.
– Предоставяне на насоки за поддържане на напредъка и бъдещи дейности.
Съвети за родители:
– Бъдете търпеливи и поощрявайте всяко усилие на детето.
– Създавайте позитивна и подкрепяща среда.
– Интегрирайте логопед в терапията